Pagina's

dinsdag 29 december 2015

Stadswild secret yoga | hic incrit vita nova

Nieuw leven, nieuw begin, nieuwe start. Hic incrit vita nova (hier begint het nieuwe leven)
Get out of your comfort zone.



Via via hoorde ik over Stadswild , bij Stadswild zal je nooit een workout twee keer op dezelfde manier doen. Hoe de founders Angèlique Heijligers en Juri Klaric het zelf omschrijven:

There is more to Stadswild than meets the eye. It’s a lifestyle and even more so, a state of mind. Our view on health is a holistic one. We have adapted the urban lifestyle and we fully embrace the beauty of Amsterdam, but we need nature to show us the way home.
At Stadswild we believe what defines us as human beings is the connection between body, mind, soul, spirit, land and community. We are by nature hyper social beings and by nature we can not seperate ourselves from the world we live in and the people we live with. This is why the city and our community are the heart and soul of Stadswild.
After working for more than two decades in the field of fitness and personal development, we felt a genuine need to create an open minded platform where people from all walks of live feel welcome. Stadswild is your way to escape, even if it’s just for a moment, the modern world of conceptualized thinking. Because there is nothing more honest and real than a good, solid workout.
Sweat, Play, Explore & find your freedom in every workout.

Ik besloot me op te geven voor Stadswild Secret Yoga. De eerste versie (Stadswild Secret Yoga, Sexual Healing & Whisky *alleen de naam al!!*) zag er uit als een succes. Dit wilde ik ook ervaren!

Maandagmiddag rond 12:00u kregen de ingeschreven secret yogi's de locatie door via de mail. Spannend! We mochten ons die dag om 19:30u melden bij het Amsterdams Lyceum. In de mail stond ook kort de geschiedenis van het gebouw. Ik hou hiervan!

Het Amsterdams Lyceum is een van de oudste lycea van Nederland, in 1917 gesticht door Dr. C. P. Gunning (1886-1960). De Tweede Wereldoorlog is een zwarte periode voor de school. De charismatische rector zag zijn school als een familie, met zichzelf als vader. Toen in september 1941 de Duitse bezetters op alle scholen de joodse leerlingen wegstuurden, was Gunning de enige rector die het lef had een demonstratieve afscheidsbijeenkomst te organiseren. Hij werd hiervoor gearresteerd en weggebracht naar een concentratiekamp.

Ondanks protesten van Gunning moeten de joodse leerlingen de school verlaten; velen van hen keerden niet terug uit de concentratiekampen. Boven de aula van de school was in eerste instantie een onderduiklocatie, maar daarna wordt de school gevorderd door de Duitsers. In de lokalen verblijven Duitse soldaten en in de rectors woning officieren.

Gunning overleeft het kamp en keert na de oorlog terug als rector. Op een marmeren plateau in de aula van het Amsterdams Lyceum staan de namen gegraveerd van de 93 leerlingen en vier docenten die de Tweede Wereldoorlog niet hebben overleefd. 

Ondanks protesten van Gunning moeten de joodse leerlingen de school verlaten; velen van hen keerden niet terug uit de concentratiekampen. Boven de aula van de school was in eerste instantie een onderduiklocatie, maar daarna wordt de school gevorderd door de Duitsers. In de lokalen verblijven Duitse soldaten en in de rectors woning officieren.
Gunning overleeft het kamp en keert na de oorlog terug als rector. Op een marmeren plateau in de aula van het Amsterdams Lyceum staan de namen gegraveerd van de 93 leerlingen en vier docenten die de Tweede Wereldoorlog niet hebben overleefd. 

Ik heb zelf geen foto's gemaakt, aangezien ik me helemaal wilde overgeven aan de flow, het 'hier zijn'. Gelukkig dachten anderen hier anders over en voeg ik later deze top foto's toe.


We stonden om 19:15u netjes te wachten bij de ingang waar we binnen gelaten werden. We werden naar een klaslokaal gebracht waar we onze spullen mochten laten en eventueel omkleden. Onze yogamatjes werden voorzien van een sticker met je naam, de organisatie zou je een plaatsje geven in de aula. Ik nipte wat aan mijn gekregen smoothie en vroeg me af waar ik aan begonnen was. Misschien was het niet zo handig dat ik alleen yoga gedaan heb op de Wii Fit. Vroeger op school heb ik ooit een introductielesje gevolgd. Ik zag wat verschillende type dames en een enkele heer. Zij zagen er allemaal vrij 'yoga' uit (ik vond ze gewoon toplichamen hebben dus..). We werden naar de aula gebracht waar ik bij het naar binnen lopen meteen naar adem moest happen. Hoe krijgen ze het voor elkaar, wat een prachtige ruimte! Het licht, de glas in lood ramen, het podium met DJ Jermain en yoga teacher Marlene Henny zat in kleermakerszit te wachten tot alle secret yogi's op hun matje plaats namen. De rest ging eigenlijk van zelf. De muziek was een heerlijke soul mix, Marlene Henny had een heel erg fijne stem. Ik liet me meevoeren door de oefeningen en ontdekte dat er geen goed of slecht is bij yoga. Toegankelijkheid was echt een woord van vanavond. Marlene Henny moedigde aan, gaf het voorbeeld en waar nodig corrigeerde ze een klein beetje.
Na afloop praatte we wat na en kwam Angélique nog even checken wat we er van vonden.

Ik ga dit vaker doen!

Namasté


Bron foto's: Stadswild